مجله اينترنتي خودرو شما در فروشگاه لوازمي يدكي خودرو كالاپلاس مي توانيد تمامي لوازم يدكي خودرو هاي خارجي و ايراني را با بهترين كيفيت و ارزان ترين قيمت به صورت آنلاين ...
|
سيستم برق خودرو يكي از مهم ترين و پيچيده ترين بخش هاي خودرو است. با تغيير در سيستم برق خودروها روز به روز به اين پيچيدگي افزوده مي شود. شما از زماني كه در خودرو را باز مي كنيد تا زماني كه آن را خاموش و قفل مي كنيد، در واقع در حال استفاده از سيستم برق خوردو هستيد. در خودرو هاي جديد، با پيشرفته تر شدن سيستم هاي نرم افزاري و سخت افزاري در صورت بروز مشكل در سيستم برق، حتي امكان روشن شدن خودرو وجود ندارد. بنابراين آشنايي با مدارهاي برق خودرو و نقشه خودرو به منظور عيب يابي برق خودرو حائز اهميت است. پيشنهاد ما به شما بازديد از فروشگاه لوازم يدكي خودرو كالاپلاس است.
منبع: سيستم برق خودرو
اجزاي اصلي سيستم برق خودروسيستم برق وسايل نقليه از قطعات متعددي تشكيل شده است، كه همه آن ها داراي 5 قسمت اصلي هستند كه تمام دارندگان خودرو بايد از آن ها مطلع باشند. در ادامه طرز كار هر كدام را شرح داده ايم. 1- تامين كننده برق خودروهمه ما با دينام آشنايي داريم، در خودروهاي جديدتر قطعه اي به نام آلترناتور به كار ميرود. هر دو قطعه انرژي مكانيكي را به انرژي الكتريكي تبديل مي كنند. دينام و آلترناتور به واسطه يك تسمه، از گردش موتور، برق 12 ولتي توليد كرده و سپس آن را به ذخيره كننده برق انتقال مي دهند. به زباني ديگر باتري و ذخيره كننده برق ماشين در حين روشن بودن توسط اين دو قطعه شارژ ميشوند. 2- ذخيره كننده برق ماشينباتري يا همان ذخيره كننده برق خودرو، نيروي الكتريكي مورد نياز را در زماني كه موتور خاموش است، تامين مي كند. يعني زماني كه خودرو خاموش است و دينام يا آلترناتور كار نمي كند، باتري برق مورد نياز براي بالا و پايين بردن شيشه ها، برف پاك كن، چراغ ماشين، استارت و… را تامين مينمايد. باتري خودرو جزء قطعاتي است كه بسيار به ندرت نياز به تعويض دارد؛ اما در صورتي كه مشكلي در ساير سيستم برقي وجود داشته باشد، ميتواند به باتري نيز آسيب برساند. 3- سيم كشي و توزيع برقتمامي قطعات الكتريكي خودرو به وسيله سيم كشي به يكديگر مرتبط مي شوند. توزيع برق بايد به گونه اي باشد كه علاوه بر ايجاد ارتباط مصرف كننده با تامين كننده برق، داراي نظمي مشخص نيز باشد. به همين دليل در طراحي خودروها لوله ها و مسيرهاي خاصي را براي عبور سيمها مشخص كردهاند. سيم هاي هم مسير در يك لوله پلاستيكي قرار گرفته و با چسب به يكديگر وصل مي شوند. به اين صورت به جاي سيم هاي جداگانه، دسته هاي سيم شكل مي گيرند. 4- كنترل كننده هاي برقكنترل كننده هاي برق شامل تمام قطعاتي است كه به كاربر امكان كنترل جريان برق را ميدهد. براي مثال دكمه ها و كليدها به راننده و ساير سرنشينان اين امكان را ميدهند كه برق بالابر شيشه و يا برف پاك كن را در جريان قرار بدهند. كنترل كننده ها براي آسايش سرنشينان تعبيه شده اند. 5- مصرف كننده هاي برق خودروتمامي قطعاتي كه در خودرو با برق به كار ميافتند، مصرف كننده برق مي باشند. در اين صورت چراغ ها، كولر، فن، استارت، ضبط، شيشه ها و… مصرف كننده ها هستند. سه مدار الكتريكي اصلي سيستم برق خودرومدار جرقه اتومبيلمدار جرقه، هنگامي كه تركيب هوا و سوخت فشرده شده اند، در سيلندر موجب احتراق ميشود. اين جرقه بايد در زمان و با ولتاژ مناسب ايجاد شود. براي اين منظور قطعاتي چون شمع خودرو، كوئل، واير، دلكو يا كامپيوتر خودروهاي جديدتر در اين مدار قرار دارند. شمع خودرو وظيفه ايجاد جرقه را دارد. همانطور كه گفتيم باتري تنها 12 ولت جريان به وجود مي آورد، بنابراين كوئل با تقويت جريان جرقه اي حدود 30هزار ولت را به كمك وايرها به شمع خودرو مي رساند. در خودروهاي كاربراتوري دلكو و در خودروهاي انژكتوري كامپيوتر زمان مناسب جهت طي اين فرايند را تشخيص داده و موجب استارت و روشن شدن ماشين ميشوند. به دليل حساسيت بيشتر كامپيوتر به اطلاعات، لحظه مناسب جهت دستور جرقه در خودروهاي انژكتوري بهتر انجام مي گردد. مدار شارژ اتومبيلمدار شارژ همان فرايندي است كه در دينام و يا آلترناتور ايجاد مي شود. يعني تبديل انرژي حركتي به انرژي الكتريكي و شارژ باتري كه توسط دينام يا آلترناتور صورت مي گيرد، در واقع با طراحي مدار شارژ مي باشد. مدار روشنايي اتومبيلتمامي تجهيزات روشنايي خودرو؛ چه روشنايي داخل كابين و چه چراغ هاي بيروني خودرو جزء مدار روشنايي هستند. جريان مدار روشنايي قبل از استارت ماشين و به كار افتادن دينام نيز فعال است، تا سرنشينان بتوانند در زمان خاموش بودن موتور خودرو نيز از روشنايي آن استفاده كنند. در اين حالت مدار روشنايي از باتري تغذيه مي كند كه در طولاني مدت مي تواند موجب دشارژ شدن باتري خودرو شود. سيستم برق خودرو |آشنايي با فيوزهاي خودروفيوزها اجزاي فرعي اما لازم در سيستم برق خودرو هستند. در مسير مدارهاي الكتريكي از يك يا چند فيوز استفاده مي گردد. وظيفه فيوز حفظ جريان برق در حد مجاز است. پس زماني كه جريان عبوري به هر دليلي بيش از حد مجاز باشد، فيوز اجازه عبور نداده و موجب جلوگيري از افزايش حرارت و آسيب ديدن ساير بخش هاي سيستم برق مي شود. در سيستم برق خودرو چگونه سيم ها به مصرف كننده ها وصل مي شوند؟سوكت و يا كانكتور در انتهاي سيم ها قرار دارند و موجب اتصال سيم با مصرف كننده هاي برق مي شوند. سوكت باعث ساده تر شدن اتصال قطعات ميشود. در زمان تعويض به راحتي مي توان قطعه اي را از سيم جدا كرد و آن را تعمير نمود. عيب يابي برق خودروبراي مثال اگر خودروي شما در روشن شدن مشكل دارد، پس بايد مدار جرقه را كنترل كنيد. در مدار جرقه شمع خودرو يكي از قطعاتي است كه بيش از ساير قطعات مصطحلك مي شود. اما اگر شمع خودرو مشكلي نداشت بايد سيستم تامين برق يعني دينام و يا سيم كشي هاي مربوط به آن بررسي شود. يكي ديگر از مشكلات رايج در سيستم برق، ناتواني در ذخيره برق خودرو است، كه معمولا به دليل سولفاته شدن باتري خودرو پيش مي آيد و سيستم برق رساني دچار مشكل مي شود. همچنين در زمان بروز مشكل در برق خودرو، جعبه فيوز مي توانند در خط مقدم خرابي ها قرار داشته باشد. بنابراين گاه تنها با تعويض فيوز مشكل برق خودرو حل مي شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خودرو به مجله خودرو كالاپلاس مراجعه كنيد.
منبع: سيستم برق خودرو
امتیاز:
بازدید:
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |