مجله اينترنتي خودرو
شما در فروشگاه لوازمي يدكي خودرو كالاپلاس مي توانيد تمامي لوازم يدكي خودرو هاي خارجي و ايراني را با بهترين كيفيت و ارزان ترين قيمت به صورت آنلاين ...

خودرو بدون سيستم ترمز ، به جاي وسيله اي براي آسايش مي تواند به ماشيني براي آدم كشي تبديل شود. به دليل اهميت ايمني سرنشينان، هميشه خودروسازان به دنبال سيستمي با امنيت بالاتر بوده اند. جالب آن كه در ماشين‌هاي مسابقه‌اي ساخت شركت بوگاتي چندان به ترمز اهميت داده نمي‌شد و سازندگان آن بيان مي‌كردند كه "خودروهايشان را براي حركت و سرعت ساخته اند نه توقف كردن". با اين وجود ديري نگذشت كه اهميت ترمز در خودروهاي مسابقه‌اي نيز مشخص شد. امروزه سيستم ترمز تنها براي توقف مورد استفاده ندارد، بلكه با طراحي‌هاي جديد در فرمان پذيري و شارژ باتري خودرو نيز نقش دارند.

پيشنهاد ما به شما بازديد از فروشگاه لوازم يدكي خودرو كالاپلاس است.

 

منبع: سيستم ترمز خودرو

چگونگي تبديل انرژي از كم به زياد

شايد براي شما هم اين سوال پيش آمده باشد كه چگونه نيروي كم پاي راننده مي تواند خودرويي را متوقف كند؟ خوب در پاسخ به اين سوال بايد گفت كه مهندسان با استفاده از اصول فيزيكي نيروي اندك پا را چندين برابر مي‌كنند. مزيت مكانيكي (اهرم)، افزايش نيروي هيدروليكي و اصطكاك سه اصلي هستند كه در اين سيستم استفاده مي‌شوند.

اصل مزيت مكانيكي (اهرم)

در درس فيزيك دبيرستان نيز اين اصل آموزش داده شده است. اگر به خاطر داشته باشيد با استفاده از قرقره نشان مي دادند كه چطور يك جرثقيل مي‌تواند جسمي چند تني را با نيروي بسيار كمتر تكان دهد. در سيستم ترمز خودرو نيز از همين اصل استفاده شده است. تكيه گاهي در ميان نيروي محركه و جسم قرار گرفته و با تقسيم طول بازوي محرك موجب ايجاد نيروي دو برابر نيروي اعمال شده، مي شود.  

نيروي هيدروليكي

در سيستم هاي هيدروليكي در واقع با استفاده از يك جسم سيال تراكم ناپذير و در نظر گرفتن قانون پاسكال، نيروي محركه را چند برابر مي كنند. به دليل ويژگي‌هايي كه روغن ترمز دارد، از آن در ترمزهاي هيدروليكي استفاده مي‌كنند. در شكل زير مي‌توانيد بهتر متوجه تبديل نيروي كوچك به نيروي بزرگ شويد.

اصطكاك

اصطكاك به ميزان نيرويي كه دو جسم بر يكديگر وارد مي كنند گفته مي شود. اين نيرو با توجه به جنس و وزن آن ها متفاوت است، هر چه جسم سطح ناصاف و وزن بيشتري داشته باشد، ميزان نيرو بزرگ‌تر خواهد بود. در تمامي سيستم هاي ترمز از اصطكاك براي توقف خودرو استفاده مي شود. تركيب نيروي هيدروليكي و مكانيكي با اصطكاك، سيستم هاي مختلفي رو ايجاد كرد كه هر كدام در سرعت و نحوه انتقال نيرو از پاي راننده به چرخ ها تفاوت هايي دارند.

انواع سيستم ترمز در خودروهاي امروزي

با توجه به توضيحاتي كه داده شد، در خودروهاي امروزي دو نوع سيستم براي توقف خودروها به كار مي‌رود، سيستم هيدروليكي و سيستم مكانيكي. تمامي خودروها از اين دو سيستم استفاده مي‌كنند با اين حال سازندگان با ايجاد جزئيات در طراحي هاي خود، در ميزان اثر بخشي و نحوه انتقال نيرو تفاوت‌هايي ايجاد كرده‌اند.

سيستم ترمز مكانيكي

در سيستم مكانيكي از يك سيم براي انتقال نيرو به كفشك هاي ترمز (يا همان لنت ترمز) استفاده مي‌شود. كفشك ها در اين سيستم در يك فضاي كاسه اي شكل قرار گرفته و با ايجاد اصطكاك با سطح داخلي موجب توقف مي‌شوند. با پاره شدن سيم ترمز، به طور كلي امكان توقف خودرو از بين مي رفت، از ديگر معايب اين سيستم امكان چندين برابر كردن نيرو ميسر نبود. به همين دليل سيستم هاي مكانيكي به مرور جاي خود را به ترمزهاي هيدروليكي دادند.

سيستم ترمز هيدروليكي

در ترمزهاي هيدروليكي به جاي سيم، لوله‌هايي حاوي مايع سيال تراكم ناپذير به كار مي‌رود. در اين سيستم چون مي‌توان نيروي محركه (نيرو پاي راننده) را چند برابر كرد به جاي ترمزهاي كاسه‌اي از ترمزهاي ديسكي استفاده مي‌شود. در اين روش يكبار در انتقال نيروي پاي راننده از طريق لوله ها به پيستون ها و سپس انتقال نيروي چند برابر شده پيستون ها از طريق لوله ها به لنت ها موجب چند برابر شدن نيروي اوليه مي‌شوند. از مشكلاتي كه مي‌تواند در اين سيستم پيش بيايد پارگي يا سوراخ شدن لوله هاي انتقال روغن است، كه با خالي شدن مايع درون آن سيستم ترمز از كار مي‌افتد، البته خودروسازان با تعبيه  سيلندرها و سيستم دو مداره مانع از ايجاد مشكل در ترمز و توقف خودرو شده‌اند.

ترمز هاي مورد استفاده در خودرو ها

ترمزهاي كاسه‌اي و ترمز هاي ديسكي بيشترين مدل هايي هستند كه امروزه در خودروها به كار مي‌روند، البته ترمزهاي كاسه اي به دليل قدرت كم و زود داغ شدن ديگر كمتر در طراحي‌ها به كار مي روند. در عوض ترمزهاي ديسكي با طول عمر بيشتر و قدرت بالاتر محبوبيت بيشتري نزد مصرف كنندگان نيز دارند. برخي از ترمزهاي نوين در ادامه نام برده شده اند.

ديسك هاي كربن ساميك، سيستم ترمز ضد قفل، ترمز ديناميك، سيستم ترمز با بازيابي انرژي، ترمز الكتريكي و... .

 

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خودرو به مجله خودرو كالاپلاس مراجعه كنيد.

 

منبع: سيستم ترمز خودرو

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سيستم ترمز خودرو،
موضوع:
[ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۴۶:۴۱ ] [ پريا عبدي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی